De campagne wordt uitgevoerd in alle Europese lidstaten en is geïnitieerd door het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk (EU-OSHA). Ondanks het feit dat de werkplekken in Europa veiliger zijn dan ooit, vinden er jaarlijks op de werkplek bijna 7 miljoen ongevallen plaats. Bovendien is er sprake van miljoenen door het werk veroorzaakte ziektegevallen. Niet alleen is het menselijk leed ten gevolge van onveiligheid en slechte gezondheid immens, ook de kosten ervan zijn enorm. Ze worden geschat op 490 miljard euro per jaar; meer dan de helft van het crisisnoodfonds van de eurolanden.
Samen betekent in deze campagne: met management en medewerkers. Het management is weliswaar primair verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van haar medewerkers. Maar in de gezondste en veiligste organisaties wordt samengewerkt met medewerkers. Daarom heeft de campagne twee speerpunten: leiderschap van het management en het betrekken van werknemers bij het voorkomen van ongevallen en het bevorderen van gezondheid. Tijdens de aftrapbijeenkomst werd aan de deelnemers gevraagd actief mee te denken over prioriteiten en acties. Hiermee bepaalden zij mede de campagnekoers voor de komende twee jaar. In de rol van supporter of campagnepartner kan iedereen de komende twee jaar aan de campagne meedoen.
Een centraal onderdeel van de campagne is de Goede Praktijken Competitie. Deze competitie spoort voorbeelden van samenwerking tussen werkgevers en werknemers om risicos en de gevolgen hiervan te beperken op en zet deze in het zonnetje. Bedrijven en intermediaire organisaties kunnen tot en met 12 september 2012 hun Goede Praktijk indienen. Voor meer informatie over de campagneactiviteiten in Nederland gaat u naar de nationale campagnewebsite: http://campagne.arboineuropa.nl
Bron: EU-OSHA
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?